Skip to content

The mind

Wil jij meer serious games gebruiken en leren?
Kom dan naar één van onze Serious game labs en leer zelf hoe je serious games faciliteerd en evalueert.


Have you attended this session before?

Here you can find the PDF of the presentation (in Dutch) You can also download the Miro bord (in Dutch) here. Go ahead now play the game yourself! 
Below you’ll find in dept instructions in Dutch.
 

Introductie

‘The mind’ game is zowel een online als fysieke serious game. De game helpt jou en je team of organisatie in het beter definieren hoe je een team een goed team maakt. Wat je (onbewust) doet in het spel is meerdere (dys)functies van teams doorlopen zoals beschreven in de Pyramide van Lencioni. Voor de game heb je het spel ‘the mind nodig’indien je het fysiek speelt. Gelukkig kost dit maar ongeveer 10 euro bij de lokale spellenwinkel op Amazon of Bol.com. Via ons Miro bord leggen we je uit hoe het online te spelen zonder kosten. Let wel, we raden je aan het spel fysiek te spelen, omdat we geloven dat dit een groter effect heeft op de mensen en dus een grotere lering kan hebben.

De topics om over te evalueren zijn Samenwerking, Connectie en Vertrouwen.

Spelverloop en wat heb je nodig?

  • Aantal spelers 2 – 4. (Met meer kun je opsplitsen)
  • Het spel kost 45 minuten om te spelen en te evalueren. (Daarna kost spelen ieder potje zo’n 5 minuten)
    • 5 min – intro
    • 15 mins – game time 
    • 25 mins – evalueren (alleen de eerste keer als je dit speelt met een team, hierna kan het zonder de evaluatie)

  • Optioneel: Miro (je hebt een Miro licensie nodig)
  • The Mind
  • Leg alle genummerde kaarten ondersteboven op tafel.
  • Ben je met 4+ personen deel dan deze kaarten over de groepen
  • Leg de level kaarten en 4 levens (konijnen) apart op de tafel
  • De overige kaarten kunnen in de doos blijven.
  • Leg ook post-its en pennen op tafel voor de evaluatie

Uitnodiging & Spelwereld

Jullie zullen in dit spel samen één worden. Eén team, één gedachte, één overwinning. De weg er naar toe is oorverdovend stil. Hebben jullie het in je het beste team te worden?

Regels en doel

 
  • Jullie doel is om ieder getal in de juiste volgorde van 1 oplopend naar 100 te tonen voor de camera.
  • Doe dit ZONDER TE COMMUNICEREN (geen spraak,chat, lichaamstaal of wat dan ook)
  • Heeft iemand een hoger getal opgelegd dan dat jij in je handen hebt? Dit kost je een leven. Leg een leven af en ga door. Bij 0 levens start je weer bij level 1 (met 4 levens).
  • Bespreek na iedere ronde 1 minuut wat jullie beter kunnen doen. (zonder hierbij afspraken te maken over communiceren!).
  • Hebben jullie zonder fouten alle cijfers laten zien?
    • Ga dan naar Level 2! pak nu 2 kaarten.
    • Bij level 3 doe je 3 kaarten enz.
  • Na ongeveer 10 a 15 minuten zijn er enkele rondes gespeeld en kun je het spel stoppen om te gaan nabespreken. 
  • Benadruk in de regels dat communiceren op wat voor manier dan ook niet mag.
  • Geef ook aan dat het onmogelijk lijkt, maar het niet is.
 

Spelevaluatie

De hoofdonderwerpen om over te evalueren zijn:
Samenwerken en Vertrouwen.

Voorbeeld vragen die vervolgens kunt stellen:

  • Hoe ging het team om met verliezen en winnen?
  • Wat heb jij geleerd van dit spel?
  • Wat werd er besproken in de 1 minuut evaluaties?
  • Wat is er voor nodig om als team beter te worden in dit spel?
  • Hoe kun je samen meer een team worden om dit spel beter ?
  • (indien voorgekomen) Wat hebben jullie gedaan met mensen die hetzelfde getal hadden?
  • Welke patronen zag je in jullie bevindingen?
  • Hoe herken je gedrag vanuit het spel terug in je werk?
  • Wat zou je kunnen veranderen in jullie team of leiderschap nu je dit weet?
 
Naast deze evaluatie kun je aan de hand van de Pyramide van Lencioni jouw observaties delen en belangrijker nog. De uitkomsten van wat er uit de nabespreking van de deelnemers komt. Hieronder is uitgelegd wat je kunt benoemen.


  • Vertrouwen: Je kunt het spel niet winnen zonder op elkaar te vertrouwen dat je op tijd je nummer speelt. Je kunt zien als er geen vertrouwen is als mensen ‘andere’ mensen toch gaan sturen door (stiekem) WEL te communiceren.
  • Conflict: Aan de hand van de vragen over wat er in de evaluaties werd besproken kun je in gaan op (on)gezond conflict. Werd er beschuldigd? Ongeduldig toegesproken? Of werd benoemd wat men zag zonder oordeel? En hoe ben je gaan verbeteren? Wat als je deze evaluatie niet had gedaan en maar bleef spelen? Wat had dit met het resultaat gedaan? Dan werd je waarschijnlijk langzamer beter. Hoe zie je dit terug in je werk?
  • Betrokkenheid: Houdt ieder zich aan de ‘afspraken’ uit de evaluatie? Wil iedereen wel winnen? Zijn ze afgeleid en niet gefocussed? Hoe staat hun blik? Hoe is de reactie bij winnen of verliezen? Reageert iemand mat? Allemaal tekenen dat er mogelijk geen betrokkenheid is. Zoals je merkt gaan deze vragen net zo goed op voor het spel als voor het echte werken in teams.
  • Eigenaarschap: worden mensen via gezond conflict aangesproken op hun gedrag? Pakken mensen het op om zichzelf en de groep te verbeteren?
  • Succes: Hoe gaat men om als groep met winnen of verliezen? Worden successen gevierd? Wordt verliezen omgezet in een bevlogen evaluatie? (Let op high fives, lachen, klappen,verbeten gezichten) Is er ambitie uitgesproken om nog een level hoger te gaan? Of zelfs een doel qua level te zetten?


Wil jij meer serious games gebruiken en leren?

Kom dan naar één van onze Serious game labs en leer zelf hoe je serious games faciliteert en evalueert.