Skip to content

Crashed on the moon

Wil jij meer serious games gebruiken en leren?
Kom dan naar één van onze Serious game labs en leer zelf hoe je serious games faciliteerd en evalueert.


Introductie

De ‘Crashed on the Moon’ game is een online serious game die je laat inzien wat samenwerking en facilitatie betekent voor het bedrijfsresultaat. De game is ook prima fysiek te faciliteren. De game is niet nieuw, maar we hebben hem wel een beetje opgepoetst en online makkelijk gemaakt om te faciliteren. De game komt oorspronkelijk uit een onderzoek over groepsbeslissingen.

De topics om over te evalueren zijn samenwerking, facilitatie en creatief denken.

Spelverloop en wat heb je nodig?

  • Aantal spelers 3 – oneindig. (Wij hebben het spel voor je voorbereid van 3 – 24 spelers)
  • Het spel kost 1 uur om te spelen
    • 5 min intro
    • 30 mins game time (10 minuten individueel + 15 minuten team discussie + 5 minuten tijd uitrekenen score)
    • 20 mins evalueren
    • 5 mins afsluiten
  • Miro (je hebt een Miro licensie nodig)
  • Het Miro bord hebben wij voor je gemaakt. Hierin staan ook de agenda en wat facilitatie tips.
  • A video conferencing tool waarin je break out rooms kunt maken. (of meerdere video calls kunt openen)

Uitnodiging & Spelwereld

Het is het jaar 2042, het is inmiddels duidelijk dat het klimaat op onze planeet drastische vormen heeft aangenomen. Onder leiding van onze voormalige koning zijn de waterschappen versterkt, maar het voorkwam uiteindelijk niet dat Nederland voor een groot deel onder water staat. Ook elder op de wereld woed een klimaatramp. De VN heeft samen met NASA, ESA, CASC en Roscosmos besloten dat we onze heil op de maan gaan zoeken. Welkom bij missie Amalia.

De rest van de uitnodiging voor het spel zit in het Miro bord.

Overzicht van de ‘Crashed on the Moon’-game

Regels en doel

  • Na de uitnodiging en de setup gaat iedereen individueel items op belangrijkheid indelen om mee te nemen.
  • Het doel is om de items zo goed mogelijk in te delen zodat je de maanlanding overleefd.
  • Als iedereen klaar is vorm je teams van tussen de 3 en de 5 mensen. Het team vult samen opnieuw de items in.
  • Aan het einde laat je de juiste oplossing zien en vervolgens reken je per team en individu uit wat het verschil is per item tussen het juiste antwoord en de gegeven antwoorden.
De items die je gaat indelen

Spelevaluatie

De hoofdonderwerpen om over te evalueren zijn:
Samenwerking
Help eerst de spelers even even te realiseren hoe ze het hebben gedaan door te vragen hoe hun individuele scores waren ten opzichten van die van het team waar ze inzaten. Je zult zien dat voor de meeste mensen geld dat de team score beter is dan de individuele score.

Voorbeeld vragen die vervolgens kunt stellen: Hoe kan het dat de meeste team scores lager zijn dan die van het individu? Hoe was de interactie in de groep verdeeld? Probeerde iemand de discussie te ‘winnen’? Was iedereen unaniem het eens over iedere plek die elk item kreeg? Wat was jullie manier van beslissen? Ging iemand conflict uit de weg?
Probeer er achter te komen welke aannames, ervaringen en beelden mensen hebben over het maken van groepsbeslissingen.

Agile-Lean principe (Facilitatie)
In de orginele studie zag je dat teams die instructies kregen hoe ze zich diende te gedragen in een groepsdiscussie beter presteerde dan groepen die geen instructies kregen.
Voorbeeldvragen: Nu we dit weten? Wat betekent dit in ons werk en onze rol? Hoe faciliteer jij groepsbeslissingen als facilitator? Welke diverse soorten van groepsbeslissingen pas je toe? (Consensus, recht van de ‘sterkste’, meerderheidsstem, consent etc.) Wat je doen om groepsbeslissingen te verbeteren? (Gebruik van Liberating structures, timeboxes, gezond conflict opzoeken)


Wil jij meer serious games gebruiken en leren?
Kom dan naar één van onze Serious game labs en leer zelf hoe je serious games faciliteerd en evalueert.